
 
 
 
 
 



 2 

SADRŽAJ: 

 
 

 
I  SLOBODA IZRAŽAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ............ 10 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 15 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 15 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 15 
 
DRŽAVNI ORGANI ..................................................................................... 17 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ....................................................................................................... 18 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ...............................................................19 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................ 20 
 
 
VII ZAKLJUČAK ..................................................................................... 21 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Izricanje prvostepene presude osuĊenima za ubistvo francuskog drţavljanina Brisa 

Tatona, 25. januara 2011. godine u Višem sudu u Beogradu,  prošlo je uz brojne incidente u 

kojima su huligani koji su došli u sudnicu pretili, vreĊali i fiziĉki nasrtali na novinare. Mediji 

prenose da je lošom organizacijom u Palati pravde, presuda, umesto u najvećoj sudnici, 

izreĉena u jednoj od manjih, u kojoj je bilo svega 45 mesta. Do prvih incidenata došlo je 

prilikom pokušaja huligana da na silu uĊu u sudnicu u kojoj su se njihovim prijateljima 

izricale presude, a nastavljeni su i nasrtajima na novinare i snimatelje srpskih i francuskih 

televizija koji su uzimali izjave ispred beogradske Palate pravde. Veće incidente spreĉili su 

pripadnici sudske straţe i Interventne brigade policije. 

Bris Taton napadnut je 17. septembra 2009. godine, na Obilićevom vencu u centru 

Beograda, uoĉi fudbalske utakmice beogradskog „Partizana“ i francuskog „Tuluza“, a 

preminuo je od posledica prebijanja, dvanaest dana kasnije. Prvostepenom presudom, 

petnaestorica navijaĉa „Partizana“ osuĊena su za njegovo ubistvo na ukupno 240 godina 

zatvora. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, te da niko ne sme da ograniĉava slobodu javnog informisanja nijednim naĉinom 

podesnim da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon posebno podvlaĉi 

da niko ne sme da vrši bilo kakav fiziĉki ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, 

kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Zakon takoĊe izriĉito predviĊa da u 

oblasti javnog informisanja, strana lica, pa tako u konkretnom sluĉaju i francuski novinari i 

snimatelji francuskih televizija, imaju ista prava kao i domaća lica. Inaĉe, shodno odredbama 

Zakonika o kriviĉnom postupku, objavljivanje presude je uvek javno, pa su novinari imali 

pravo da mu prisustvuju. 

 

1.2.  Lazarevac, grad u kome se nalazi sedište Rudarskog basena „Kolubara“, preduzeća u 

sastavu drţavne „Elektroprivrede Srbije“, svakog utorka tokom emitovanja serijala 

istraţivaĉkih emisija „Insajder“ na televiziji „B92“, bio je oblepljen plakatima uperenim protiv 

ove medijske kuće. „Insajder“ se u poslednjem serijalu bavio zloupotrebama u „Kolubari“. 



 4 

Posle emitovanja treće epizode, Lazarevac je 15. februara bio oblepljen umrlicama za „B92“, 

na kojima su pojedinaĉno navoĊena imena odgovornog urednika „B92“ i autora i novinara 

„Insajdera“, kao oţalošćenih i organizatora sahrane, što su mnogi doţiveli kao poziv na 

nasilje. Iz lokalne policije, za medije su izjavljivali da ne znaju ko stoji iza plakata. Nezavisno 

udruţenje novinara Srbije ukazalo je da smrtovnice za „B92“ smatra otvorenom pretnjom 

uredniku „B92“ i autorima i novinarima „Insajdera“, te je pozvalo nadleţne da hitno pronaĊu 

i kazne krivce. Inaĉe, veliki broj umrlica i plakata s porukama usmerenim protiv „B92“, nalazi 

se pored same zgrade lokalne policije, što dovodi u pitanje njihove tvrdnje da ne znaju ko iza 

ovih akcija stoji. „Nema sumnje da su umrlice neuvijena pretnja novinarima, ali i upozorenje 

potencijalnim svedocima kako mogu proći ako javno progovore o zloupotrebama u Kolubari“, 

izjavila je potpredsednica NUNS-a, Jelka Jovanović. Predsednik Srbije, Boris Tadić, izjavio je 

da su za svaku osudu napadi i pretnje upućene autorima emisije „Insajder“ TV „B92“, te da će 

drţava stati na put svakom ko preti i pokušava da ugroţava bezbednost graĊana Srbije.  

 

Prema Zakonu o javnom informisanju, javno informisanje je slobodno i u interesu javnosti, i 

kao takvo ne podleţe cenzuri. Niko ne sme da ograniĉava slobodu javnog informisanja na bilo 

koji naĉin podesan da ograniĉi slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon izriĉito 

predviĊa da niko ne sme da vrši bilo kakav pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni 

uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Objavljivanje neĉijeg imena na umrlici kakve 

su lepljene u Lazarevcu, moţe predstavljati ugroţavanje sigurnosti nekog lica pretnjom da će 

se napasti na njegov ţivot ili telo. Za ugroţavanje sigurnosti lica koje obavljaju poslove od 

javnog znaĉaja u oblasti informisanja, u vezi sa poslovima koje obavljaju, što su uslovi koji su 

u konkretnom sluĉaju ispunjeni u odnosu na urednike i novinare „B92“, Kriviĉnim 

zakonikom Republike Srbije zaprećena je kazna zatvorom u trajanju od jedne do osam 

godina. Do zakljuĉenja ovog izveštaja, policija u Lazarevcu nije otkrila odgovorne za lepljenje 

smrtovnica za „B92“ u ovom gradu. Nezavisno udruţenje novinara Srbije (NUNS) je u 

meĊuvremenu saopštilo da je njihovim predstavnicima i predstavnicima Odeljenja za medije 

Misije OEBSa koji su 17. februara zajedno posetili Lazarevac, zamenik komandira policije u 

Lazarevcu, Vladan Šišmić, izjavio da postoje jasne indicije o izvršiocima i najavio da će 

istraga biti okonĉana u narednih nekoliko dana. Kada do toga nije došlo, NUNS je uputio 

protest direktoru policije, Miloradu Veljoviću. Inaĉe, u jedinom sliĉnom sluĉaju koji je imao 

sudski epilog, u Beogradu su, 2005. godine, tri lica kaţnjena za prekršaj sa po 10 dana 

zatvora, a povodom lepljenja plakata kojima se, uz antisemitske parole, pozivalo na bojkot, 

takoĊe televizije „B92“.  

 

1.3. Sa sednice Skupštine opštine Kula, 16. februara 2011. godine, fiziĉki su izbaĉeni, a 

potom privedeni u policiju, novinari Niko Perković, dopisnik „Dnevnika“ i Dragan Jovanović 

iz TV Kula. Pored njih, izbaĉene su i novinarke dnevnih novina „Blic“, Ranka Ivanoska i 



 5 

„Veĉernjih novosti“, Branka Baletić. Radnici privatne firme koji obezbeĊuju opštinu, nasrnuli 

su na novinare, izguravši ih u hodnik uz pretnje i primenu fiziĉke sile. Prema tvrdnjama 

novinara Nike Perkovića, sve je zapoĉelo u skupštinskoj sali kada je predsednik opštine, 

Ţeljko Kovaĉ, rekao novinarima da napuste sednicu zbog toga što, navodno, ne poseduju 

vaţeće akreditacije. „Izvadio sam akreditaciju moje novinske kuće i dao sam je na uvid, na šta 

su mi rekli da ona ne vaţi i da za praćenje sednice moramo imati akreditacije koje je izdala 

opština. Nedugo potom, pojavilo se privatno obezbeĊenje, koje je prišlo meni i kolegi s 

televizije. Poĉeli su da nas ĉupaju. Kada je uzavrela situacija, sišla su dva odbornika koji su 

pokušali da nas odbrane, ali je sve bilo uzalud“, izjavio je Perković, koji tvrdi da već sedam 

godina prati skupštinske sednice, te da nikada sliĉnih problema nije imao. Nakon što je 

obezbeĊenje izbacilo novinare, ispred vrata sale doĉekala ih je patrola policije. Zamolili su ih 

da poĊu u policijsku stanicu, gde su im uzeli izjave povodom dogaĊaja. Dok su dvojica 

izbaĉenih novinara bila u policijskoj stanici, iz skupštinske sale izbaĉene su i novinarke 

„Blica“ i „Veĉernjih novosti“. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da drţavni organi i organizacije, organi 

teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici 

i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu uĉine dostupnim za javnost i to pod 

jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Po navodima koji su se mogli proĉitati 

u medijima, suština sukoba skupštinske većine i medija u Kuli leţi u Pravilniku o naĉinu i 

obezbeĊivanju javnosti rada na sednicama Skupštine opštine Kula i radnih tela, koji je 

usvojen mesec dana ranije. Novinari Pravilnik smatraju krajnje restriktivnim, izmeĊu ostalog 

i zbog toga što insistira na suvišnim formalnostima kod akreditacija. Valja istaći da je krajnje 

neprihvatljivo da se obaveza lokalne samouprave da informacije o svome radu uĉine 

dostupnim za javnost, opstruiše usvajanjem podzakonskih akata koji po svojoj suštini 

zapravo ograniĉavaju medijske slobode. Zakon o javnom informisanju, u ĉlanu 8, ĉak izriĉito 

propisuje da se nijedna njegova odredba ne moţe tumaĉiti i primeniti na naĉin koji bi doveo 

do ukidanja nekog prava koje zakon garantuje ili do njegovog ograniĉavanja u većoj meri od 

one koja je propisana. U konkretnom sluĉaju, primena odredbe ĉlana 10. Zakona o javnom 

informisanju, kojom je utvrĊena obaveza lokalne samouprave da informacije o svome radu 

uĉine dostupnim za javnost, ograniĉava se donošenjem podzakonskih akata, konkretno 

Pravilnika o naĉinu i obezbeĊivanju javnosti rada na sednicama Skupštine opštine Kula i 

radnih tela, i njegovim insistiranjem na formalnostima kod akreditacija, što je u suprotnosti 

sa ĉlanom 8. Zakona o javnom informisanju. 

 

1.4. Dnevnik „Danas“ objavio je u ponedeljak 14. februara napad potpredsednice 

Muslimanskog omladinskog kluba, Aide Rašljanin, uz mnoštvo liĉnih uvreda, diskvalifikacija 

i otvorenih pretnji, na Aidu Ćorović, predsednicu nevladine organizacije „Urban in“ iz Novog 



 6 

Pazara, a povodom njenog teksta objavljenog ranije u istom listu, u kome je iznela kritiku 

politizacije prava na javno nošenje verskih obeleţja i izrazila sumnje u spontanost 

kolektivnog opredeljivanja za nošenje hidţaba na tribinama Fakulteta za islamske studije u 

Novom Pazaru. Desetak dana kasnije, mediji su preneli da je MUP Srbije Aidi Ćorović 

odredio policijsku zaštitu na osnovu procene da je njena bezbednost ugroţena. 

 

Tekst objavljen u „Danasu“ predstavlja jedan od najniţih liĉnih napada na srpskoj medijskoj 

sceni u poslednje vreme i krajnje drastiĉan primer ugroţavanja slobode izraţavanja. Doveo je 

do brojnih reakcija, ukljuĉujući i onu, predsednika Srbije, Borisa Tadića, koji je osudio 

napade na Aidu Ćorović i istakao da Srbija nikada nije bila i nikada neće biti zemlja 

šovinizma, nacionalne netrpeljivosti i govora mrţnje. Poverenica za zaštitu ravnopravnosti, 

Nevena Petrušić, takoĊe je kvalifikovala tekst Muslimanskog omladinskog kluba Islamske 

zajednice iz Novog Pazara objavljen u dnevnom listu „Danas“, kao otvoreni govor mrţnje. 

Ona je izjavila da reĉenice u kojima se za Aidu Ćorović kaţe da je „lice bez biografije 

isfrustrirano liĉnim ţivotnim neuspehom u samom vrhuncu klimaksa“, i gde se dovodi u vezu 

sa „masovnim streljanjima 'nepodobnih' graĊana muslimanske vere“, ne predstavljaju dijalog 

neistomišljenika, niti argumentovanu raspravu, već u krajnje diskriminatornom tonu 

ugroţavaju njen integritet i pozivaju na linĉ. Petrušićeva je ukazala da se takvim izjavama 

uvreda upućuje svim ţenama, jer se koristi rodni stereotip prema kome su sve neudate ţene 

isfrustrirane i neuspešne, a sve ţene srednjih godina u „opasnom“ stanju zvanom klimaks. 

Ovakvoj oceni poverenice, praktiĉno se nema šta dodati. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Biznismen Filip Cepter tuţio je dnevni list „Kurir“ zbog tri objavljena teksta o 

poslovanju njegovih firmi i traţi odštetu od sto miliona dinara, preneo je ovaj list u broju od 

26. januara. „Kurir“ tvrdi da je u tekstovima, objavljenim u decembru 2010. godine, objavio 

da skoro sve firme Filipa Ceptera, shodno izveštajima zvaniĉnih drţavnih organa, iz godine u 

godinu prave sve veći gubitak i smanjuju broj zaposlenih, te izneo sumnju da se novac na 

razne naĉine iznosi na raĉune Cepterovih firmi u inostranstvu, odnosno na of-šor destinacije. 

„Kurir“ je takoĊe objavio da su, po njihovim saznanjima, protiv firmi Filipa Ceptera podnete 

prijave za kršenje Zakona o poreskom postupku. Iz tog lista tvrde da njihovi novinari nisu 

mogli da dobiju Ceptera povodom tekstova koje su objavljivali, a da je Mirko Rašić, njegov 

zastupnik u Srbiji, kada je bio kontaktiran, novinarku psovao i vreĊao. 

 

Sudska praksa u Srbiji tradicionalno ne gleda blagonaklono na milionske tuţbene zahteve, te 

bi bilo krajnje neoĉekivano da tuţilac u ovom sporu dobije i pedeset puta manji iznos, ĉak i 



 7 

kada bi zahtev bio osnovan. Sa tog razloga se ovakve tuţbe s punim pravom doţivljavaju i kao 

sredstvo pritiska na medije. Ono što, meĊutim, objektivno predstavlja problem ovakvih 

sporova, jeste ĉinjenica da se takse na odgovor na tuţbu i advokatski honorari kojima se 

mediji nuţno izlaţu kada se suoĉe sa ovom vrstom pretnji, obraĉunavaju po vrednosti spora. 

Samo taksa za odgovor na tuţbu u vrednosti od sto miliona dinara, po Zakonu o sudskim 

taksama, iznosila bi 48.750,00 dinara, a naknada advokatu za sastav odgovora, kao i za 

pristup na svako roĉište, po zvaniĉnoj advokatskoj tarifi, iznosila bi 31.250,00 dinara, 

odnosno 32.500,00 dinara. Polazeći od teške finansijske situacije u kojoj se najveći broj 

medija u Srbiji nalazi, već sama opasnost izlaganja ovakvim troškovima, bez obzira na to da li 

je sam tuţbeni zahtev osnovan ili ne, odnosno da li će troškovi kasnije moći da budu 

naplaćeni od tuţioca, rezultira autocenzurom, uzdrţavanjem od iole problematiĉnijih 

tekstova i medijskim konformizmom. 

 

2.2. Osnovni sud u Panĉevu osudio je Milanu Savić, direktorku, i Mariju Andrić, glavnu i 

odgovornu urednicu „Panĉevac presa“, na po devet meseci zatvora, uslovno na dve godine, 

prenela je „Politika“ u broju od 15. januara. „Panĉevac pres“ ranije je morao da promeni ime, 

Milana Savić prestala je da bude direktor, a novembra prošle godine list je prestao i da izlazi. 

Presuda Osnovnog suda u Panĉevu izreĉena je za kriviĉno delo neovlašćene upotrebe tuĊe 

firme.  

 

Ĉlanom 233. Kriviĉnog zakonika Republike Serbije, propisano je kriviĉno delo neovlašćena 

upotrebe tuĊe firme, odnosno neovlašćena upotreba tuĊeg poslovnog imena i druge posebne 

oznake robe ili usluga, kako se to delo zove od izmena Zakonika iz 2009. godine. „Panĉevac 

pres“ je februara 2008. godine poĉela da izdaje grupa do tada novinara i drugih zaposlenih 

„Panĉevca“, najĉitanijeg lokalnog lista u Srbiji, nakon što nisu uspeli da na aukciji kupe ove 

novine u privatizaciji. Od februara do oktobra 2008. godine, kada je sud naloţio promenu 

imena, „Panĉevac pres“ je naslovom, izgledom, grafiĉkom opremom, nazivom stalnih rubrika, 

liĉio na „Panĉevac“, što je po nalaţenju sudova, moglo dovesti do zabune na trţištu. Vlasnik 

„Panĉevca“ podneo je tuţbu zbog nelojalne konkurencije, pa je „Panĉevac pres“ posle devet 

meseci morao da promeni ime. Nakon što je poĉeo da gubi oglašivaĉe i zapao u krizu, list se 

novembra prošle godine i ugasio. S druge strane, i „Panĉevac“ je u ozbiljnom problemu sa 

dugom nastalim povodom jemstva za kredit koji je podiglo drugo preduzeće u vlasništvu iste 

porodice, sa kojom je Agencija za privatizaciju privatizacioni ugovor u meĊuvremenu 

raskinula. Poslovanje medija pod istim ili sliĉnim spoljnim oznakama, bilo da je reĉ o imenu 

ili elementima grafiĉke opreme, u Srbiji nije retkost. Obiĉno je do ovakvih sluĉajeva dolazilo 

usled preuzimanja medija sa kojima se delovi, ili ĉak i cele redakcije, nisu slagale, već su 

odlazile i pokretale konkurentski medij. Jedan od prvih sluĉajeva dogodio se još krajem 

devedesetih godina prošlog veka, kada je reţim Slobodana Miloševića preuzeo Radio B92, a 



 8 

redakcija na frekvenciji tadašnjeg Trećeg programa Studija B, pokrenula novi program pod 

nazivom B2-92. U drugim sluĉajevima, odbegle redakcije ili delovi redakcija su obiĉno 

dodavale reĉ „nezavistan“ ili „novi“ nazivu medija iz kog su nastale. Sluĉaj „Panĉevac pres“ je, 

meĊutim, prvi koji je dobio i kriviĉno-pravni epilog, odnosno osudu na zatvorsku kaznu, koja 

je u ovom sluĉaju uslovna. Kriviĉni zakonik neovlašćenu upotrebu tuĊeg poslovnog imena i 

druge posebne oznake robe ili usluga definiše kao sluţenje tuĊim poslovnim imenom, tuĊim 

ţigom ili tuĊom drugom posebnom oznakom robe ili usluga, ili unošenjem pojedinih obeleţja 

ovih oznaka u svoje poslovno ime, svoj ţig ili u svoju drugu posebnu oznaku robe ili usluga, u 

nameri da se obmanu kupci ili korisnici usluga, a zaprećena kazna je novĉana, ili zatvorska u 

trajanju do tri godine. Ĉinjenica da je kazna u ovom sluĉaju izreĉena, svedoĉi i o pojaĉanoj 

zaštiti prava intelektualne svojine u Srbiji. 

 

2.3. Sredinom  januara, mediji su preneli da je veće Višeg suda u Novom Sadu kojim je 

predsedavala sudija Stanimirka Lalović, obavezalo odgovornog urednika, odnosno osnivaĉa 

„Karlovaĉkog lista“ iz Sremskih Karlovaca, da Savi Pavloviću iz Sremskih Karlovaca naknadi 

štetu na ime pretrpljenih duševnih bolova i narušene privatnosti u iznosu od ukupno 

400.000 dinara, kao i da mu naknadi troškove parniĉnog postupka u visini od 84.600 dinara. 

Postupak se vodio povodom teksta objavljenog u „Karlovaĉkom listu“ u broju iz aprila 2009. 

godine, a koji se ticao sukoba izmeĊu potpredsednika skupštine opštine Sremski Karlovici i 

savetnika naĉelnika Juţnobaĉkog okruga za finansije, Gorana Savića i radnika obezbeĊenja, 

Sava Pavlovića. „Karlovaĉki list“ je preneo da je do sukoba došlo 31. marta u sedištu 

Juţnobaĉkog okruga u Novom Sadu, da je nakon istoga Pavlović priveden u policiju radi 

davanja izjave, a da je Savić zatraţio medicinsku pomoć. „Karlovaĉki list“ je preneo i 

Pavlovićevu izjavu datu drugim medijima, u kojoj on tvrdi da je cela priĉa iskonstruisana i da 

se protiv njega vodi kampanja zbog toga što je ĉlan Demokratske stranke Srbije (DSS). Tekst 

je bio opremljen fotografijom Save Pavlovića koju je redakcija imala u arhivi i dobila liĉno od 

Pavlovića, godinu dana ranije, kada je ovaj bio kandidat DSS na izborima. 

 

Iz samog spornog teksta teško je videti iz kojih razloga je veće Višeg suda u Novom Sadu 

našlo da je u konkretnom sluĉaju povreĊena obaveza duţne novinarske paţnje, što je 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeni uslov da bi odgovorni urednik i osnivaĉ javnog 

glasila odgovarali za naknadu štete. „Karlovaĉki list“ je, po informacijama dostupnim 

autorima ovog izveštaja, preneo nesporne ĉinjenice, te citirao izjavu predsednice Izvršnog 

odbora Demokratske stranke u Sremskim Karlovcima, kao stranke ĉiji je Savić ĉlan, kao i 

izjavu samog Pavlovića, koje su obe objavljene i u drugim medijima. Ono što je posebno 

nejasno je i nalaţenje suda da je objavljivanje Pavlovićeve fotografije neovlašćeno. Naime, 

Zakonom o javnom informisanju predviĊeno je da se fotografija ne moţe objaviti bez 

pristanka lica ĉiji lik sadrţi, ako se pri objavljivanju moţe zakljuĉiti koje je to lice, ali Zakon 



 9 

sadrţi brojne izuzetke, a izmeĊu ostalih i onaj, kojim je predviĊeno da pristanak nije 

potreban ako je lice u konkretnom sluĉaju fotografiju koja sadrţi zapis njegovog lika 

namenilo javnosti. Nalaţenje Višeg suda u Novom Sadu da fotografija namenjena javnosti ne 

moţe da se koristi mimo povoda radi koga je namenjena javnosti (što bi trebalo da znaĉi da je 

konkretna Pavlovićeva fotografija mogla da se koristi u svrhu njegovog predstavljanja kao 

kandidata na izborima, ali ne i u bilo koju drugu svrhu), predstavlja ograniĉenje slobode 

izraţavanja koje nije predviĊeno zakonom i koje bi, ako bi bilo prihvaćeno u praksi sudova, 

praktiĉno obesmislilo medijske arhive i onemogućilo korišćenje fotografija iz medijskih 

arhiva, ĉak i kada su one nesumnjivo bile i jesu namenjene javnosti. Odluka Višeg suda u 

Novom Sadu je prvostepena i protiv nje je moguća ţalba Apelacionom sudu u Novom Sadu. 

 

2.4. Privredni sud u Leskovcu oglasio je odgovornim Radio difuzno preduzeće „EMA“ iz 

Bujanovca i Olivera Trajkovića, direktora, na novĉanu kaznu u ukupnom iznosu od 

250.000,00 dinara, a za privredni prestup iz ĉlana 215. stav 1. taĉka 7) i stav 2. Zakona o 

autorskom i srodnim pravima. Privredni sud je, naime, našao da Radio „EMA“ iz Leskovca 

tokom januara, februara, marta, aprila, maja, juna i jula 2010. godine, nije Organizaciji 

proizvoĊaĉa fonograma Srbije - OFPS dostavio spiskove emitovanih fonograma. Protiv ove 

presude izjavljena je ţalba Privrednom apelacionom sudu u Beogradu. 

 

U Srbiji se u ovom trenutku vodi više od stotinu postupaka za privredni prestup iz ĉlana 215. 

stav 1. taĉka 7) i stav 2. Zakona o autorskom i srodnim pravima, a protiv pravnih lica osnivaĉa 

javnih glasila, radio i TV stanica, a zbog navodnog nedostavljanja, od strane stanica, 

Organizaciji proizvoĊaĉa fonograma Srbije - OFPS podataka o nazivu predmeta zaštite, 

uĉestalosti i obimu iskorišćavanja, kao i o drugim okolnostima koje su relevantne za obraĉun 

naknade koja se plaća prema tarifi. Sama obaveza dostavljanja podataka o nazivu predmeta 

zaštite, uĉestalosti i obimu iskorišćavanja, kao i o drugim okolnostima koje su relevantne za 

obraĉun naknade koja se prema tarifi plaća, utvrĊena je ĉlanom 187. Zakona o autorskom i 

srodnim pravima. U ĉitavom nizu ovih sluĉajeva, pa tako i u sluĉaju Radija „EMA“, po 

mišljenju autora ovog izveštaja, ne radi se o nedostavljanju spiskova emitovanih fonograma, 

već o neosnovanom odbijanju OFPS-a da ove spiskove prima, što je sve posledica pravnog 

haosa koji je izazvao sam OFPS, tako što je doneo veći broj pravnih akata kojima na razliĉiti 

naĉin reguliše istu stvar, sadrţaj spiskova i formu u kojoj se one dostavljaju. Osnivaĉi javnih 

glasila, radio i TV stanica, na navedeni naĉin dovode se u situaciju apsolutne pravne 

nesigurnosti. Naime, po ĉlanu 187. stav 5. Zakona o autorskom i srodnim pravima, OFPS 

moţe svojim opštim aktima da odredi naĉin i formu u kojoj se dostavljaju popisi emitovanih 

fonograma. Ono što se dogodilo je da je OFPS u dva svoja opšta akta, i to u Tarifi naknada 

koju od korisnika naplaćuje OFPS, objavljenoj u „Sluţbenom glasniku RS“, br. 94/2009 i u 

Pravilniku o prijavi emitovanih fonograma od strane emitera koji nikada nije objavljen u 



 10 

Sluţbenom glasniku, a moţe se naći na Internetu, na adresi:                      

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fo

nograma_od_strane_emitera.pdf), propisao razliĉite naĉine i formu u kojoj se dostavljaju 

popisi emitovanih fonograma, što je rezultiralo arbitrarnim prijavljivanjem za privredni 

prestup radio ili TV stanica koje ne postupaju po jednom od ta dva akta. Povrh svega, i Tarifa 

i Pravilnik, odstupaju od ĉlana 187. stav 2. Zakona o autorskom i srodnim pravima, i to tako 

što nezakonito proširuju obim zahteva koji se stavljaju pred medije. Kaţnjavanje pravnih lica, 

osnivaĉa javnih glasila - radio i TV stanica, i odgovornih lica, njihovih direktora, za privredni 

prestup, u situaciji kada ne postoje jasni i nedvosmisleni opšti akti kojima se na jasan i 

nedvosmislen naĉin utvrĊuje njihova obaveza, nesumnjivo predstavlja neprihvatljivo mešanje 

javne vlasti u slobodu izraţavanja zajemĉenu Ustavom Republike Srbije i ĉlanom 10. 

ratifikovane  Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju 

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. U intervjuu za dnevni list „Danas“, koji je objavljen 7. februara, Zagorka Dolovac, 

republiĉki javni tuţilac, izmeĊu ostalog je govorila i o sluĉaju ubistva novinarke „Duge“, 

Radislave Dade Vujasinović, kao i o istrazi koja se vodi povodom zloupotreba u Rudarskom 

basenu „Kolubara“, kojima se bavio serijal istraţivaĉkih emisija „Insajder“ na Televiziji „B92“. 

Zagorka Dolovac izjavila je da je smrt Dade Vujasinović, ranije kvalifikovana kao 

samoubistvo, u ponovo otvorenoj istrazi kvalifikovana kao ubistvo. „Svi veštaci iz tog 

predmeta su saslušani. U toku je i saslušanje novih svedoka, kao i onih koji su već saslušani. 

Svi oni bi trebalo da pomognu u otkrivanju okolnosti ubistva novinarke i tu oĉekujem 

pomake. Nezahvalno je sa moje pozicije govoriti ima li indicija da je to uradila tadašnja 

Drţavna bezbednost. MeĊutim, naĉin na koji je raĊen uviĊaj u sluĉaju Ćuruvija ukazuje na 

sliĉnosti u propustima koji su naĉinjeni u sluĉajevima Dade i Ćuruvije“, rekla je Zagorka 

Dolovac.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fiziĉki ili 

drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf
http://www.ofps.org.rs/fileadmin/user_upload/DOCS/1Pravilnik_o_prijavi_emitovanih_fonograma_od_strane_emitera.pdf


 11 

obavljanju posla. Ĉinjenica da ubistvo novinarke Dade Vujasinović, ali i ubistva Slavka 

Ćuruvije i Milana Pantića, ostaju nerasvetljena, konkretno u sluĉaju Dade Vujasinović već 

gotovo 16 godina, ozbiljno dovodi u pitanje poverenje medijskog sektora u institucije i 

ustavna i zakonska jemstva koja se odnose na slobodu izraţavanja. Iako pravosuĊe u 

konkretnom sluĉaju istrage ubistva ne postupa po Zakonu o javnom informisanju, već po 

kriviĉnim propisima, sporost istrage ubistava novinara, posredno utiĉe na slobodu 

izraţavanja u Srbiji i primenu Zakona o javnom informisanju, kroz uticaj na jaĉanje osećaja 

nesigurnosti novinara i jaĉanje autocenzure u medijskom sektoru. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republiĉke radiodifuzne agencije odrţao je 18. februara vanrednu sednicu kojoj 

su prisustvovali predstavnici dve televizije sa nacionalnim pokrivanjem, „Pink“ i 

„Hepi“. Hitno sazivanje vanredne sednice obrazloţeno je eskalacijom verbalnog i fiziĉkog 

nasilja u rijaliti šou programima koje navedene dve televizije emituju. Savet je na sednici 

naloţio televizijama „Pink“ i „Hepi“ da hitno iz sadrţaja rijaliti šou programa otklone sve ono 

što krši Zakon o radiodifuziji i Kodeks o ponašanju emitera, te zabranio svako dalje 

emitovanje programa koji svojim sadrţajem teško ugroţavaju fiziĉki mentalni i moralni 

razvoj maloletnika i narušavaju dostojanstvo liĉnosti. Posebno je insistirano da se ne smeju 

emitovati programi koji opravdavaju ili podstiĉu nasilje, naloţeno je ukidanje mogućnosti 

konzumiranja alkoholnih pića i cigareta uĉesnicima rijaliti šou programa, pokrivanje zvuĉnim 

signalom celih reĉenica u kojima su izgovorene psovke ili uvrede u repriznom emitovanju, 

kao i isticanje upozorenja da program moţe ugroziti decu i omladinu u krolovima na svakih 5 

minuta. Savet je, takoĊe, doneo odluku da se protiv TV „Pink“ pokrene i prekršajni postupak, 

ali i sa ţaljenjem konstatovao da prekršajna prijava koju je podneo protiv televizije „Pink“ 

krajem 2009. godine za prekršaj uĉinjen tokom jednog od ranijih rijaliti programa, još nije 

dobila sudski epilog. Na kraju saopštenja koje je Savet Republiĉke radiodifuzne agencije 

izdao nakon sednice, ponavlja se da će ovo telo od Ministarstva kulture Republike Srbije 

zatraţiti da Narodnoj Skupštini Republike Srbije u što kraćem roku bude upućen Predlog 

izmena i dopuna Zakona o radiodifuziji na usvajanje po hitnom postupku, a kojima bi, poput 

prakse u nekim zemljama u okruţenju, Savet RRA dobio mogućnost da izriĉe direktne 

finansijske sankcije za prekršaje zakona za ĉije sprovoĊenje ima ovlašćenja, kao i ovlašćenje 

da naloţi privremenu ili trajnu zabranu emitovanja pojedine emisije. 

 

Samo nedelju dana nakon vanredne sednice Saveta Republiĉke radiodifuzne agencije od 18. 

februara, došlo je do dodatne eskalacije u rijaliti šou programu „Dvor“ Televizije „Pink“, a 

uĉesnica u programu, pevaĉica Maja Nikolić, izbaĉena je iz „Dvora“ zbog antisemitskih izjava 



 12 

u ţivom prenosu, u noći izmeĊu 24. i 25. februara. Još jedan uĉesnik programa, Miloš 

Bojanić, takoĊe pevaĉ, koji je podrţao antisemitske izjave Maje Nikolić, sam je napustio 

„Dvor“. Republiĉka radiodifuzna agencija reagovala je zahtevom da se sankcioniše govor 

mrţnje. Ambasador Izraela u Srbiji, Artur Kol, izjavio je da je zgroţen antisemitskim 

sadrţajem koji je emitovan na programu „Dvor“ televizije „Pink“, saopštila je Ambasada 

Izraela u Beogradu. „U poslednje vreme smo svedoci porasta atisemitskih incidenata u Srbiji, 

a poslednji u nizu je ujedno i najvidljiviji. Ova ĉinjenica izaziva zabrinutost i zahteva punu 

paţnju relevantnih drţavnih organa“, izjavio je Kol. Portparol „Pinka“, Tanja Vojtehovski, 

izjavila je da je Maja Nikolić sankcionisana diskvalifikacijom zbog verbalnog nasilja i govora 

mrţnje. „Naša televizija se nakon incidenta ogradila od toga što su uţivo u programu izrekli 

Maja Nikolić i Miloš Bojanić, okarakterisala to kao incident i govor mrţnje, i u saopštenju se 

izvinila kao emiter svima onima kojima su te izjave na bilo koji naĉin povredile osećanja ili 

dostojanstvo“, rekla je Vojtehovski. Republiĉko tuţilaštvo pokrenulo je pretkriviĉni postupak 

protiv pevaĉice Maje Nikolić i pevaĉa Miloša Bojanića, zbog govora mrţnje u rijaliti serijalu 

„Dvor“. I Jevrejska zajednica najavila je da će pokrenuti postupak protiv televizije „Pink“. Iz 

Republiĉke radiodifuzne agencije najavljeno je donošenje obavezujućeg uputstva kojim će 

zabraniti prenose rijaliti programa uţivo. „To je suviše riziĉna TV forma. Imali smo situaciju 

koje se svi moţemo stideti i moramo da reagujemo“, izjavio je Goran Karadţić, zamenik 

predsednika Saveta RRA.                                                                                   

 

Ĉlanom 21. Zakona o radiodifuziji predviĊeno je da se RRA stara da programi emitera ne 

sadrţe informacije kojima se podstiĉe diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe 

lica zbog njihove razliĉite politiĉke opredeljenosti ili zbog njihovog pripadanja ili 

nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etniĉkoj grupi, polu ili seksualnoj opredeljenosti. 

Zabrana govora mrţnje propisana je i ĉlanom 38. Zakona o javnom informisanju. U skladu sa 

tom odredbom zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiĉe 

diskriminacija, mrţnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili 

nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etniĉkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne 

opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem uĉinjeno kriviĉno delo. Postupanje 

emitera suprotno zabrani govora mrţnje je osnov za izricanje predviĊenih mera od strane 

RRA, nezavisno od drugih pravnih sredstava koja stoje na raspolaganju oštećenom. Ove 

mere, u skladu sa ĉlanom 17. Zakona o radiodifuziji su opomena, upozorenje, te privremeno 

ili trajno oduzimanje dozvole za emitovanje programa. Pored ovoga, RRA moţe i pred 

nadleţnim sudom ili drugim drţavnim organom da pokrene postupak protiv emitera ili 

odgovornog lica emitera, ako njegovo ĉinjenje ili neĉinjenje ima obeleţja dela kaţnjivog 

prema zakonu. Ĉinjenica je da je u konkretnom sluĉaju, prvo, RRA propustila da 

blagovremenim izricanjem upozorenja, kreira situaciju u kojoj moţe da izrekne i oštriju 

sankciju – privremeno oduzimanje dozvole. Naime, shodno Zakonu o radiodifuziji, dozvola 



 13 

moţe biti privremeno oduzeta samo emiteru koji, i pored izreĉenog upozorenja, nastavi da 

krši zakon ili svoje obaveze. Propustom RRA da blagovremeno izriĉe upozorenja, kreiran je 

utisak da ovo telo ne raspolaţe adekvatnim sredstvima za sprovoĊenje zabrane govora mrţnje 

i zaštitu javnosti od neprihvatljivih sadrţaja. TakoĊe, zahtev RRA da mu se omogući da sam 

novĉano kaţnjava emitere, zanemaruje ĉinjenicu da je privremeno oduzimanje dozvole 

zapravo, u krajnjoj liniji, vid novĉanog kaţnjavanja, budući da emitera dovodi u situaciju u 

kojoj ne moţe da generiše prihode. S druge strane, RRA je zakazala i u svom regulatornom 

radu. Od 10 opštih obavezujućih uputstava koje je donela, 8 se odnosi na praćenje izbora. 

Posebno je simptomatiĉno da je Savet recimo još 2007. godine našao za shodno da emiterima 

preporuĉi neemitovanje programa zasnovanih na proricanju sudbine, tumaĉenju horoskopa i 

sliĉnim sadrţajima, nalazeći da postoje osnovane indicije da se ova vrsta programa zasniva na 

zloupotrebi lakovernosti gledalaca. Istovremeno, RRA se kroz preporuke i uputstva nije 

bavila rijaliti programima, koji su u javnosti izazivali makar isto, ako ne i više kontroverzi od 

proricanja sudbine ili tumaĉenja horoskopa. Što se tiĉe postupaka ĉije iniciranje tuţilaštvo 

najavljuje protiv same Maje Nikolić i Miloša Bojanića, oni se tiĉu kriviĉnog dela izazivanja 

nacionalne, rasne i verske mrţnje i netrpeljivosti, koje je predviĊeno Kriviĉnim zakonikom 

Republike Srbije, i za koje je zaprećena zatvorska kazna u trajanju od šest meseci do pet 

godina. 

 

2.2. Savet RRA objavio je, nakon svoje sednice od 31. januara, javni poziv za predlaganje 

kandidata za devet ĉlanova Upravnog odbora Radiodifuzne ustanove Srbije i šest ĉlanova 

Upravnog odbora Radiodifuzne ustanove Vojvodine. 

 

Zakonom o radiodifuziji predviĊeno je da je Upravni odbor organ upravljanja Radiodifuzne 

ustanove Srbije, koji donosi njen Statut, uz saglasnost RRA, te usvaja planove rada i izveštaje 

o radu i poslovanju Radiodifuzne ustanove Srbije i periodiĉne i godišnje obraĉune, o ĉemu 

obaveštava javnost, RRA i Skupštinu. Upravni odbor takoĊe imenuje i razrešava generalnog 

direktora Radiodifuzne ustanove Srbije, imenuje i razrešava direktore radija i televizije i 

glavne i odgovorne urednike programa, na predlog generalnog direktora, daje saglasnost na 

opšti akt generalnog direktora o sistematizaciji poslova i zadataka u Radiodifuznoj ustanovi 

Srbije, donosi investicione planove, razmatra preporuke Programskog odbora, te obavlja i 

druge poslove utvrĊene zakonom i Statutom. Upravni odbor ima 9 ĉlanova koje imenuje i 

razrešava RRA iz reda novinara i afirmisanih struĉnjaka za medije, menadţment, pravo i 

finansije, kao i drugih uglednih liĉnosti. Ĉlanovi Upravnog odbora ne mogu biti narodni 

poslanici, poslanici u skupštini autonomne pokrajine, ĉlanovi Saveta RRA, ĉlanovi Vlade, 

odnosno organa izvršne vlasti autonomne pokrajine, niti imenovana ili postavljena lica u 

Vladi, organu izvršne vlasti autonomne pokrajine ili republiĉkim, odnosno pokrajinskim 

organima, kao i funkcioneri politiĉkih stranaka. Mandat ĉlanova Upravnog odbora je pet 



 14 

godina i jedno lice moţe biti imenovano za ĉlana Upravnog odbora najviše dva puta 

uzastopno. Aktuelni Upravni odbor je konstituisan 19.4.2006. godine, te je sa tog razloga 

njegov mandat praktiĉno pred isticanjem. Ista pravila vaţe i za ĉlanove Upravnog odbora 

Radiodifuzne ustanove Vojvodine, s tim što se za ĉlanstvo u tom telu biraju lica koja ţive i 

rade na podruĉju Autonomne pokrajine Vojvodine. Razlog što se ovom prilikom javni poziv 

za predlaganje kandidata raspisuje samo za šest ĉlanova Upravnog odbora Radiodifuzne 

ustanove Vojvodine leţi u ĉinjenici da su preostala tri ĉlana Upravnog odbora imenovana 

poĉetkom 2009. godine, a nakon ostavki troje od devet ĉlanova tog tela u decembru 2008. 

godine. 

 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

Medijska udruţenja dala su preporuke da se novac za informisanje deli transparentno, na 

osnovu javnog konkursa i pod jednakim uslovima za sve, pišu Veĉernje novosti u broju od 9. 

januara. Naime, ANEM, NUNS i Local press traţili su od Ministarstva kulture i Ministarstva 

za drţavnu upravu i lokalnu samoupravu da, polazeći od svojih nadleţnosti utvrĊenih 

Zakonom o ministarstvima, upute preporuku jedinicama lokalne samouprave o naĉinu 

ostvarivanja svojih nadleţnosti utvrĊenih ĉlanom 20. stav 1. taĉka 34) Zakona o lokalnoj 

samoupravi. Citiranom odredbom predviĊeno je da se opštine staraju o javnom informisanju 

od lokalnog znaĉaja i obezbeĊuju uslove za javno informisanje na srpskom jeziku i jeziku 

nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine.  

 

ANEM, NUNS i Local press insistirali su na izjednaĉavanju pozicija javnih i privatnih medija 

u konkurisanju za ova sredstva, kao i na tome da se izdvajanja opština za javno informisanje 

od lokalnog znaĉaja ne smanjuju, odnosno da se odrţe na dosadašnjem nivou ili na nivou pre 

privatizacije lokalnih informativnih javnih preduzeća, ukoliko je privatizacija u konkretnoj 

opštini već sprovedena. NUNS, ANEM i Local press takoĊe su insistirali da se sredstva 

raspodeljuju u transparentnom postupku, na javnim konkursima za sufinansiranje medijskih 

projekata pod jednakim i nediskriminatornim uslovima, kao i da se javni konkursi raspisuju 

u redovnim i unapred odreĊenim vremenskim intervalima. Udruţenja su takoĊe traţila da se 

pravo uĉešća na javnim konkursima ograniĉi iskljuĉivo na osnivaĉe javnih glasila sa 

dozvolama za emitovanje programa za podruĉje konkretne lokalne samouprave, odnosno sa 

distribucijom za podruĉje konkretne lokalne samouprave u odnosu na štampane medije, a u 

sluĉaju nezavisnih produkcija, iskljuĉivo uz prezentaciju vaţećeg ugovora kojim bi se 

garantovalo emitovanje, odnosno objavljivanje predmetnih sadrţaja. Zahtevano je i da se kao 

kriterijumi za izbor projekata na javnim konkursima vrednuju iskljuĉivo znaĉaj projekta za 

ostvarivanje prava na javno informisanje u stvarima od lokalnog i regionalnog znaĉaja, 



 15 

doprinos raznolikosti medijskih sadrţaja i pluralizmu ideja i vrednosti na lokalnom i 

regionalnom nivou, validna argumentacija projekta, adekvatna specifikacija budţeta 

usklaĊena i obrazloţena sa stanovišta planiranih projektnih aktivnosti i odrţivost projekta, a 

da se eventualni dodatni kriterijumi za izbor projekata usaglašavaju kroz konsultacije sa 

novinarskim i medijskim udruţenjima. Insistirano je na formiranju nezavisnih komisija koje 

bi odluĉivale o izboru projekata i ĉiji rad bi morao da bude transparentan, a koje bi bile 

sastavljene od kompetentnih predstavnika javnosti, profesionalnih udruţenja i nevladinog 

sektora, i ĉiji ĉlanovi ne mogu da budu poslanici, odbornici, imenovana i postavljena lica u 

Vladi, izvršnim organima pokrajina i jedinica lokalne samouprave, ali ni lica imenovana na 

rukovodeće poloţaje u javnim preduzećima i ustanovama, funkcioneri stranaka. Do 

zakljuĉenja ovog izveštaja, ministarstva nisu uputila ovakvu preporuku jedinicama lokalne 

samouprave, a po informacijama kojima autori ovog izveštaja raspolaţu, kamen spoticanja je 

insistiranje ANEM-a, NUNS-a i Local press-a na nezavisnosti komisija, kome je 

suprotstavljeno mišljenje ministarstava da bi ĉlanovi komisija trebalo da budu i predstavnici 

opštinskih vlasti. U meĊuvremenu, mediji i dalje prenose informacije iz opština širom Srbije 

u kojima se sredstva za ovu namenu i dalje raspodeljuju krajnje netransparentno i uz 

favorizovanje drţavnih medija na uštrb privatnih i medija bliskih lokalnim vlastima, na uštrb 

onih koji su prema njima kritiĉni. 

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije 

raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog znaĉaja za medijski sektor.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA) 

 

Republiĉka radiodifuzna agencija raspisala je još jedan javni konkurs za izdavanje 20 dozvola 

za emitovanje radio programa sa lokalnim pokrivanjem na teritoriji opština Blace, 



 16 

Bosilegrad, Crna Trava, Dimitrovgrad, Lebane (dve dozvole), Niš, Trgovište, Sjenica, 

Boljevac, Golubac, Negotin, Raţanj, Arilje, Krupanj, Mokra gora (tri dozvole), Banja Koviljaĉa 

i Kovin. Poslednji dan za podnošenje prijava je 2. mart 2011. godine. 

 

Po ĉlanu 49. stav 2. Zakona o radiodifuziji, javni konkurs za izdavanje dozvola za emitovanje 

programa se obavezno raspisuje kada na osnovu Plana raspodele radio frekvencija postoje 

mogućnosti za izdavanje novih dozvola za emitovanje programa. U svojim ranijim izveštajima 

u više navrata smo ukazivali na neodrţivost ovakvog zakonskog rešenja. Naime, u sklopu 

procesa donošenja Medijske strategije Srbije, jedno od retkih mišljenja koje niko nije sporio, 

bilo je da Srbija ima više elektronskih medija nego što je to ekonomski odrţivo. Raspisivanje 

novih javnih konkursa i izdavanje novih dozvola, za, po pravilu, u uslovima ekonomske krize i 

neureĊenog medijskog trţišta, ekonomski neodrţive radio stanice, pogoršava medijsku 

situaciju u zemlji. Raspisivanjem novih javnih konkursa, Republiĉka radiodifuzna agencija 

moguće poštuje svoju zakonsku obavezu, ali istovremeno, svakako ne doprinosi racionalnom 

korišćenju radiofrekvencijskog spektra, niti razvoju radiodifuzije u Srbiji, već naprotiv, 

njihovom daljem urušavanju. 

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

Republiĉka agencija za elektronske komunikacije objavila je na svojoj Internet prezentaciji 9. 

februara 2011. godine obaveštenje o terminima za izradu tehniĉke dokumentacije i izdavanje 

pojedinaĉnih dozvola za korišćenje radio-frekvencija za radio-stanice za emitere kojima se po 

odlukama RRA izdaju dozvole za emitovanje televizijskog i radijskog programa za lokalna 

podruĉja. 

 

U konkretnom sluĉaju, radi se o 18 dozvola, 17 za lokalne radio stanice i jednu za lokalnu 

televiziju, koje je RRA izdala u postupku po javnom konkursu iz 2010. godine. Nakon što su 

istekli rokovi za ulaganje prigovora, odnosno nakon što je Savet RRA po uloţenim 

prigovorima konaĉno odluĉio, Savet je svoje odluke dostavio RATEL-u na dalje postupanje. 

RATEL je svojim obaveštenjem podnosioce prijava pozvao da u roku od 30 dana, odnosno do 

10.3.2011. godine, dostavi RATEL-u kompletnu tehniĉku i drugu dokumentaciju propisanu 

Pravilnikom o postupku izdavanja dozvole za radio-stanicu i podacima i dokumentaciji koji 

se podnose uz zahtev za pribavljanje dozvole za radio-stanicu. RATEL će u daljem postupku, 

a u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama i Zakonom o radiodifuziji, pod 

uslovima utvrĊenim Zakonom o elektronskim komunikacijama i propisima koji ureĊuju ovu 

oblast, izdati dozvole za predajnike, koje su sastavni deo dozvole za emitovanje programa. 

Navedena procedura precizno je regulisana Protokolom o saradnji RRA i RATEL-a . 



 17 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

3.1. Kako je ranije u ovom izveštaju navedeno, tokom januara i februara 2011. Narodna 

skupštine Republike Srbije nije raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog 

znaĉaja za medijski sektor.  

 

3.2. Skupština je sredinom januara 2011. raspisala tender za radio-televizijske prenose 

skupštinskih zasedanja. U  budţetu je za ovu namenu predviĊeno 80 miliona dinara. Mediji 

su spekulisali da bi za prenose mogli biti zainteresovani RTS ili B92. Aleksandar Tijanić, 

generalni direktor RTS-a, izjavljivao je, meĊutim, da sa Skupštinom neće sklapati nove 

poslove dok mu ne budu isplaćeni dugovi za stare, a procenio ih je na 3,3 miliona 

evra. Tijanić je na toliki iznos opredelio gubitak koji je RTS imao zbog dosadašnjih 

skupštinskih prenosa. Iz B92, koji jeste bio zainteresovan da prenosi Skupštinu, ali na svom 

kablovskom kanalu, nisu bili zadovoljni uslovima tendera, koji nije platformski neutralan, te 

insistira iskljuĉivo na zemaljskom prenosu. Rok za prijavljivanje zainteresovanih medijskih 

kuća istiĉe 14. marta. Podsetimo, Skupštinska zasedanja do sada je, na svom drugom kanalu, 

popriliĉno nevoljno, prenosio RTS. Republiĉka radiodifuzna agencija je, 24. septembra 2007. 

godine,  donela obavezujuće upustvo kojim je RTS obavezala da obavlja  prenose svih sednica 

u dva redovna godišnja zasedanja Narodne skupštine. Nakon manje od mesec dana, pod 

pritiskom javnosti da se obavezivanjem na prenose Skupštine narušava programska 

nezavisnost javnog servisa, RRA je svoje obavezujuće uputstvo zamenilo preporukom 

identiĉnog sadrţaja, koje se RTS pridrţavao, istiĉući istovremeno zahtev da mu direktni 

prenosi skupštinskih sednica budu plaćeni.  

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE 

 

4.1. Ministarstvo kulture raspisalo je poĉetkom februara 2011. pet konkursa iz oblasti 

javnog informisanja, za sufinansiranje projekata i programa u oblasti javnog informisanja, za 

sufinansiranje projekata/programa u oblasti javnog informisanja na jezicima nacionalnih 

manjina, za sufinansiranje projekata/programa u oblasti informisanja osoba sa 

invaliditetom, za sufinansiranje projekata/programa u oblasti informisanja srpskog naroda u 

zemljama Regiona, kao i za sufinansiranje projekata/programa elektronskih javnih glasila sa 

sedištem na Kosovu i Metohiji. U budţetu Republike Srbije za svih ovih 5 konkursa 

opredljeno je ukupno 96 miliona dinara. 



 18 

4.2. I pored najave ministra Nebojše Bradića od 29. decembra prošle godine, sa sastanka u 

Ministarstvu kulture kome su prisustvovali predsednici novinarskih udruţenja, medijskih 

asocijacija, Kancelarije Saveta Evrope, Delegacije EU i Misije OEBS-a u Republici Srbiji, da će 

do 20. februara 2011. biti predloţen Nacrt medijske strategije, ni do kraja perioda na koji se 

ovaj izveštaj odnosi, nikakav Nacrt nije predloţen. Tokom februara odrţano je više sastanaka 

predstavnika novinarskih i medijskih udruţenja sa drţavnom sekretarkom u Ministarstvu 

kulture, Sneţanom Stojanović - Plavšić i ministrom Bradićem, na kojima se razgovaralo o 

modalitetima ukljuĉivanja predstavnika udruţenja i nezavisnih eksperata u izradu Nacrta 

medijske strategije. Definitivan dogovor,  meĊutim, još nije postignut. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nije došlo ni do kakvog pozitivnog pomaka koji bi se 

ticao rešavanja spornih odnosa izmeĊu organizacija za kolektivnu zaštitu autorskog i srodnih 

prava i elektronskih medija u Srbiji. I pored toga što je Vlada Republike Srbije 9. decembra 

2010. godine imenovala predsednika i ĉlanove Komisije za autorska i srodna prava, koja 

treba da da svoje mišljenje o tarifama kolektivnih organizacija, Komisija još uvek nije, shodno 

Zakonu a autorskom i srodnim pravima, dostavila reprezentativnom udruţenju radiodifuznih 

emitera zahtev za dobijanje mišljenja o predlozima tarifa kolektivnih organizacija na 

izjašnjenje, ĉime se poĉetak efektivne primene Zakona usvojenog još krajem 2009. godine, i 

dalje odlaţe. 

 

U meĊuvremenu, organizacija proizvoĊaĉa fonograma - OFPS i organizacija muziĉkih autora 

Srbije - SOKOJ, pokrenule su, ili inicirale pokretanje, više desetina sudskih postupaka protiv 

medija. O jednom od tih postupaka pisali smo u ovom izveštaju. Stiĉe se utisak da se oni 

pokreću krajnje arbitrarno i bez ikakve analize osnovanosti. OFPS je inicirao više od stotinu 

postupaka protiv stanica širom Srbije i njihovih direktora, slanjem predstavki Republiĉkoj 

radiodifuznoj agenciji. Republiĉka radiodifuzna agencija oglasila se nenadleţnom da po 

takvim predstavkama postupa, te je iste prosledila javnim tuţilaštvima. Javna tuţilaštva po 

njima sada pokreću postupke za privredne prestupe za koje su propisane novĉane kazne u 

rasponu od 100.000 do 3.000.000 dinara. OFPS u svojim predstavkama prigovara da emiteri 

ne šalju spiskove emitovanih fonograma u formatu OFPS-ovog obrasca objavljenog na 

Internet sajtu te kolektivne organizacije. Istovremeno, naĉin dostavljanja spiskova 

emitovanih fonograma je regulisan i tarifom koju je takoĊe usvojio Upravni odbor OFPS-a i 

koja je i dalje vaţeća i od relevantnih akata je jedina objavljena u Sluţbenom glasniku. Njom 

je propisano da je dostavljanje u formatu OFPS-ovog obrasca, samo jedan od alternativno 

predviĊenih naĉina na koji se spiskovi mogu dostavljati, ali nikako ne i jedini. U primeru koji 



 19 

smo u ovom izveštaju opisali, Privredni sud u Leskovcu, postupajući kao prvostepeni, ovakvu 

argumentaciju nije uvaţio. Medij se ţalio Privrednom apelacionom sudu, ĉija se odluka po 

ţalbi oĉekuje. Jedan od drastiĉnijih primera arbitrarnog i neosnovanog pokretanja postupaka 

je primer ĉlanice ANEM-a, radio stanice iz Niša, koja je na sudu zbog tuţbe OFPS-a kojom se 

od nje traţi da za ĉitavu 2008. godinu plati naknadu od 4% svojih prihoda, iako je tarifa koja 

je predviĊala naknadu u tolikom iznosu van pravne snage još od maja 2008. godine, kada je 

novom tarifom najviši iznos naknade bio opredeljen na 3% od ukupnih prihoda. ANEM je 

ovim povodom od Zavoda za intelektualnu svojinu, kao organa nadleţnog da vrši nadzor nad 

radom kolektivnih organizacija, i od Republiĉke radiodifuzne agencije, kao svog sektorskog 

regulatora, zahtevao preduzimanje najhitnijih mera kako bi mediji u Srbiji bili zaštićeni od 

samovolje kolektivnih organizacija. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Ministarstvo za telekomunikacije i informaciono društvo usvojilo je 18. februara 2011. godine 

Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa i pristupu 

multipleksu u terestriĉkoj digitalnoj radiodifuziji, koji je objavljen u „Sluţbenom glasniku 

RS“, broj 12/11 od 25. februara 2011. godine. U saopštenju koje je ministarstvo tim povodom 

objavilo, navodi se da ovaj Pravilnik predstavlja znaĉajan korak u celokupnom procesu 

digitalizacije televizijskog programa u Republici Srbiji, i da ima za cilj da utvrdi tehniĉke 

standarde i obezbedi neophodne uslove kako bi se uspešno prešlo na digitalno emitovanje, u 

skladu sa Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog 

programa u Republici Srbiji, preporukama Evropske unije, praksom susednih zemalja, kao i 

Zakonom o potvrĊivanju završnih akata Regionalne konferencije o radio-komunikacijama 

(RRC-06). 

 

Podsećamo, meĊutim, da je usvajanje ovog Pravilnika Akcionim planom uz Strategiju 

digitalizacije bilo planirano za II kvartal 2010, tako da ovaj akt kasni najmanje devet meseci. 

TakoĊe, Akcionim planom uz Strategiju digitalizacije, bilo je predviĊeno da će ovim 

Pravilnikom biti definisana prava i obaveze komercijalnih emitera u procesu prelaska na 

digitalno emitovanje, uz puno poštovanje prava koja imaju u skladu sa dozvolama koje vaţe 

duţe od roka predviĊenog za iskljuĉivanje analognog signala. Umesto ovoga, jedina novost 

koju smo Pravilnikom dobili jeste raspored kanala po zonama raspodele za prvi i drugi 

multipleks u okviru mreţe za distribuciju, emitovanje i multipleksiranje digitalnog 

televizijskog programa. Sve ostalo je praktiĉno ponavljanje onoga što je i inaĉe pisalo u 

Strategiji digitalizacije, s tim što je ĉak garantovani protok unutar multipleksa po jednom 



 20 

televizijskom kanalu smanjen sa najmanje 3 Mb/s na 2 Mb/s. Ono što je, sa druge strane 

dobro, jeste da je iz Nacrta pravilnika, sa kojim se ušlo u javnu raspravu, brisan ĉlan kojim je 

bilo predviĊeno da uslove i postupak izdavanja dozvola za emitovanje programa, nakon 

prelaska na digitalno terestriĉko emitovanje, svojim aktom ureĊuje Republiĉka agencija za 

elektronske komunikacije u saradnji sa Ministarstvom i organom nadleţnim za radiodifuziju. 

Ovakvo rešenje bilo je neprihvatljivo zato što su uslovi i postupak izdavanja dozvola za 

emitovanje programa pitanja koja su regulisana Zakonom o radiodifuziji, koji izriĉito 

predviĊa da dozvolu za emitovanje programa izdaje Republiĉka radiodifuzna agencija po 

sprovedenom postupku predviĊenom tim zakonom, a ne bilo kakvim aktom koji bi donela 

Republiĉka agencija za elektronske komunikacije. TakoĊe je dobro što je iz Nacrta pravilnika, 

sa kojim se ušlo u javnu raspravu, brisan ĉlan kojim se ustanovljavala obaveza svih emitera 

da uĉestvuju u promociji procesa prelaska sa analognog na digitalno emitovanje televizijskog 

programa, u kojoj ne samo da nije bila predviĊena naknada, već ni maksimum do koga se sa 

nametanjem ove obaveze bez naknade moglo ići. Samo pitanje definisanja suštinskih prava i 

obaveze komercijalnih emitera u procesu prelaska na digitalno emitovanje ostaje nerešeno, a 

po mišljenju autora ovog izveštaja, moralo bi se rešavati kroz konsultacije izmeĊu imalaca 

dozvola i Republiĉke agencije za radiodifuziju, uz aktivno uĉešće Republiĉke agencije za 

elektronske komunikacije i Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo, a koje 

bi se konsultacije ticale produţavanja vaţnosti izdatih dozvola za emitovanje, shodno odredbi 

ĉlana 59. stav 3. vaţećeg Zakona o radiodifuziji, umesto izmene njenih uslova koju mogućnost 

Zakon o radiodifuziji ne poznaje, odnosno pregovore sa imaocima dozvola oko uvoĊenja za 

sve zainteresovane strane prihvatljivih regulatornih obaveza kao uslova produţavanja 

vaţnosti izdatih dozvola. Pri navedenom, regulatorne obaveze mogle bi se uvesti u formi 

obavezujućih, odnosno opštih obavezujućih uputstava po Zakonu o radiodifuziji. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Nikakvi pomaci na planu privatizacije medija nisu zapaţeni u periodu na koji se ovaj izveštaj 

odnosi. Mediji su se, meĊutim, bavili situacijom u ĉlanici ANEM-a, Radio Somboru, kome je, 

nakon što je zbog dugova ostao bez telefona i interneta, i nakon što zaposleni već godinu dana 

nisu prrimili platu, od 25. februara, zbog neplaćenih raĉuna, ostao i bez struje, ĉime je i 

definitivno onemogućeno emitovanje programa. Podsećamo, nakon poništaja privatizacije, 

drţava je upravljala Radio Somborom preko zastupnika drţavnog kapitala, koga postavlja 

Agencija za privatizaciju, pune tri godine. Rezultat takvog drţavnog gazdovanja je da su 

dugovanja preduzeća gotovo ĉetiri puta veća od imovine, a da je poslednja imenovana 

direktorka ostavku podnela nakon samo mesec dana na duţnosti. Agonija Radio Sombora 



 21 

samo potvrĊuje odsustvo bilo kakvog koncepta i plana delovanja drţave u medijskom 

sektoru, a posebno u odnosu na odrţive modele povlaĉenja drţave iz medijskog vlasništva.  

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Poĉetak 2011. godine obeleţio je povratak govora mrţnje na velika vrata na srpsku medijsku 

scenu. O tome da li je reakcija drţave i javnosti bila dovoljna da bi ovakav govor suzbila i 

medijsku scenu oslobodila za komunikaciju koja neće biti zatrovana mrţnjom, stereotipima i 

predrasudama, ostaje da se vidi. TakoĊe, o tome da ovakva vrsta javnog govora preti da 

eskalira u nešto više od verbalnog nasilja, svedoĉi i sve veći broj novinara i urednika, ali i 

predstavnika civilnog društva – kao u sluĉaju Aide Ćorović, koji su upravo zbog svog rada i 

svojih istupa u medijima, na osnovu procene ministarstva unutrašnjih poslova, stavljeni pod 

permanentnu policijsku zaštitu. Paralelno sa ovim, procesi koji bi trebalo da dovedu do 

iznalaţenja, makar na srednji rok, odrţivih rešenja za probleme sa kojima se srpski mediji 

suoĉavaju, i dalje su u zastoju i bez razrešenja na vidiku. Na strani vlasti i dalje nema sluha za 

predloge i zahteve koji iz medijskog sektora dolaze, o ĉemu ponajbolje svedoĉi nespremnost 

da, makar i na nivou neobavezujuće preporuke, ministarstva kulture i lokalne samouprave od 

opština zatraţe da raspodelu novca za sufinansiranje medijskih projekata povere istinski 

nezavisnim komisijama. Ĉitavu stvar dodatno su zakomplikovali sukobi unutar vladajuće 

koalicije i dugo najavljivana rekonstrukcija vlade, do koje je i došlo u martu, što je u jednom 

periodu kreiralo situaciju u kojoj medijska i novinarska udruţenja zapravo nisu imala 

sagovornika u vlasti. 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 


